سمفونی همراهی
زمانی که صحبت از پیشرفت و رسیدن به جایگاهی والا در سطح جهانی میشود، باید گامهای مشخصی داشته باشیم. این گامها میتوانند مشخص کنند که روند این پیشرفت چطور شکل گرفته، کدام چالشها بر سر راه وجود داشته است و چطور یک تیم میتواند با همکاری و تلاش پیوسته، خود را به سطح اول دنیا برساند. از سوی دیگر، روند تلاشی که برای جهانی سازی در یک برند انجام می شود، می تواند منجر به ایجاد موجی از ملی گرایی در زمینه علم و صنعت شود.
نواختن 9 سمفونی دووست، بیانگر تلاش هایی است که در راستای ورود تکنولوژی و تبدیل گروه صنعتی انتخاب به اکوسیستم تفکر، طراحی و تجربه محصول روی داده است. 9 گام بیانگر پیشرفتی که لحظه به لحظه آن با چالش های بسیاری همراه بوده است تا دوو بتواند نه به عنوان یک برند، بلکه به عنوان یک دووست همخانه تجارب و خاطرات زندگی مصرف کنندگان باشد.
سمفونی اول : شروع یک دووستی
فرآیند انتقال تکنولوژی با ورود بخشی از فرآیند تولید محصول (مونتاژ) آغاز شد. زمانی که گروه انتخاب به عنوان تولید کننده لوازم خانگی تصمیم گرفت در راستای افزایش کیفیت محصولات، همکاری خود را با برند دوو کره آغاز کند.
گام اول زمانی تکمیل شد که خط مونتاژ محصولات به صورت کامل در ایران راه اندازی شد، محصولاتی که در بسیاری از کشورهای دنیا صرفا وارد میشدند، در ایران تولید و عرضه میگشت. همین امر پتانسیل ارائه خدمات پس از فروش متناسب با نیاز مصرف کننده را ایجاد کرد. کسب رضایت مشتریان در کنار رعایت استانداردهای تولید برای ادامه روند همکاری با برند کرهای، باعث شد که دوو در ایران، چشم اندازی فراتر از همکاری صرف با تیم کره ای توسعه محصول داشته باشد.
سمفونی دوم : همرنگ با فرهنگ
ورود خط تولید دوو به ایران، با وجود آن که رضایت مشتریان را به همراه داشت، محصولاتی را تولید می کرد که شاید در برخی از موارد، تمام نیاز یک مصرف کننده ایرانی را برطرف نمیکرد. در واقع ما برای آن که بتوانیم یک محصول کامل را تولید کنیم، نیاز داریم که به سبک زندگی مردم توجه کنیم. با توجه به تجربه ما در تولید محصولات دوو در ایران، فرآیند تحقیق و توسعه در راستای بهبود محصولات ارائه شده شروع شد. در طی سال های 1388 الی 1390 عملیات تجهیز و راه اندازی آزمایشگاهها در راستای دریافت 20 ردیف استاندارد ISO انجام شد. این پایان راه توسعه محصولات نبوده و در ادامه راه، در سال 1393، یک تیم از نخبگان ایرانی که هسته اولیه تیم تحقیق و توسعه (R&D) را تشکیل می دادند، به کشور کره اعزام شدند تا دانش فنی از کشور کره (یکی از معدود کشورها با دانش طراحی و توسعه محصولات لوازم خانگی) را به ایران منتقل کنند.
لازم به ذکر است که در خلال سال های 1387 الی 1393، یک تیم تحت عنوان تحقیق و توسعه که متشکل از کارآفرینان گروه صنعتی انتخاب و نخبگان ایرانی بود، در زمینه توسعه محصولات و طراحی های اولیه لوازم خانگی با توجه به سبک زندگی ایرانی مشغول به فعالیت بودند. در این راه اقداماتی از جمله تعیین بینش توسعه محصول و بررسی چالش هایی که در این راه وجود دارد، انجام شد. گام دوم مسیر رسیدن به بینش آفرینش محصول را می توان مدیون کارآفرینان این مجموعه دانست.
سمفونی دوم : همرنگ با فرهنگ
ورود خط تولید دوو به ایران، با وجود آن که رضایت مشتریان را به همراه داشت، محصولاتی را تولید می کرد که شاید در برخی از موارد، تمام نیاز یک مصرف کننده ایرانی را برطرف نمیکرد. در واقع ما برای آن که بتوانیم یک محصول کامل را تولید کنیم، نیاز داریم که به سبک زندگی مردم توجه کنیم. با توجه به تجربه ما در تولید محصولات دوو در ایران، فرآیند تحقیق و توسعه در راستای بهبود محصولات ارائه شده شروع شد. در طی سال های 1388 الی 1390 عملیات تجهیز و راه اندازی آزمایشگاهها در راستای دریافت 20 ردیف استاندارد ISO انجام شد. این پایان راه توسعه محصولات نبوده و در ادامه راه، در سال 1393، یک تیم از نخبگان ایرانی که هسته اولیه تیم تحقیق و توسعه (R&D) را تشکیل می دادند، به کشور کره اعزام شدند تا دانش فنی را از کشور کره (یکی از معدود کشورها با دانش طراحی و توسعه محصولات لوازم خانگی) را به ایران منتقل کنند.
لازم به ذکر است که در خلال سال های 1387 الی 1393، یک تیم تحت عنوان تحقیق و توسعه که متشکل از کارآفرینان گروه صنعتی انتخاب و نخبگان ایرانی بود، در زمینه توسعه محصولات و طراحی های اولیه لوازم خانگی با توجه به سبک زندگی ایرانی مشغول به فعالیت بودند. در این راه اقداماتی از جمله تعیین بینش توسعه محصول و بررسی چالش هایی که در این راه وجود دارد، انجام شد. گام دوم مسیر رسیدن به بینش آفرینش محصول را می توان مدیون کارآفرینان این مجموعه دانست.
سمفونی سوم : خانه دووست
همزمان با شروع همکاری های نزدیک با تیم کره ای دوو و در راستای برطرف کردن نیاز مصرف کننده ایرانی، تیم تحقیق و توسعه (R&D) دوو بر اساس آن چه در هسته اولیه تیم تجربه کرده بود و نمونههای اولیه توسعه که در سالهای گذشته انجام شده بود، راه اندازی شد. در واقع اولین اقدامی که در این گام آفرینش در دوو روی داد، ورود به مبحث طراحی (Design) محصولات بود که در میان سال های 1393 الی 1396 روی داد. در خلال این سال ها، اعزام و آموزش نیروی طراحی و توسعه محصول به کره صورت پذیرفت.
چالشهای طراحی بسیار زیادی پیش روی تیم تحقیق و توسعه در ابتدای این راه وجود داشت. از نیاز به تغییر در سیستمهای کنترل طراحیها گرفته تا راه اندازی تیم توسعه الکترونیک که پیش از آن با توجه به نیاز تیم، در کشور چین انجام میشد. از سوی دیگر انتقال دانش فنی به ایران، تا حد زیادی کمک کننده به پیشرفت تیم تحقیق و توسعه بود.
سمفونی چهارم : چراغی که روشن شد
موفقیت در برابر چالشهایی که در خلال سالهای گذشته به وجود آمده بود را می توان گام چهارم توسعه دوو دانست که این مهم با تجربه موفق در سه گام گذشته حاصل شد. در واقع گذار از این چالشها و عدم شکست در برابر خواستهها و نیازها خود به عنوان گامی شناخته میشود که از مهم ترین مراحل آفرینش به شمار می رود و در میان سالهای 1393 الی 1396 روی داد. موفقیت از دل چالشها بر می آید و این پافشاری و پشتکار تیم تحقیق و توسعه در کنار همکاریهای کارآفرینان بوده است که باعث شده این گام از توسعه دوو نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود. در این گام، تیم تولید دوو ایران، توانست تولید محصولات را آغاز نماید.
سمفونی چهارم : چراغی که روشن شد
موفقیت در برابر چالشهایی که در خلال سالهای گذشته به وجود آمده بود را می توان گام چهارم توسعه دوو دانست که این مهم با تجربه موفق در سه گام گذشته حاصل شد. در واقع گذار از این چالشها و عدم شکست در برابر خواستهها و نیازها خود به عنوان گامی شناخته میشود که از مهم ترین مراحل آفرینش به شمار می رود و در میان سالهای 1393 الی 1396 روی داد. موفقیت از دل چالشها بر می آید و این پافشاری و پشتکار تیم تحقیق و توسعه در کنار همکاریهای کارآفرینان بوده است که باعث شده این گام از توسعه دوو نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود. در این گام، تیم تولید دوو ایران، توانست تولید محصولات را آغاز نماید.
سمفونی پنجم : اولین سکوی افتخار
طراحیهای انجام شده توسط تیم تحقیق و توسعه (R&D) نیاز به آزمایش و استاندارد سنجی داشت. زمانی میتوانیم از تحقیق و توسعه محصولات در راستای تسهیل استفاده کاربران ایرانی صحبت کنیم که همکاریهای نزدیک جهانی داشته باشیم و در این مسیر، دوو مانند دیگر برندهای شناخته شده در سطح جهان، با آزمایشگاههای استاندارد سنجی و پلتفرمهای فعال در آزمایش لوازم خانگی پیشرفته همکاری داشت. همین همکاریهای نزدیک جهانی بود که زمینه ساز موفقیتهای بعدی برای تیم دوو بود. دستیابی به این موقعیت حاصل اعتماد به کیفیت محصول از سوی تیم تحقیق و توسعه (R&D) بود.
علاوه بر همکاری در زمینه استاندارد سنجی و آزمایشهای انجام شده روی محصولات دوو، ساخت کیتهای تولید محصول با ورود تکنولوژی از کشور کره در ایران صورت گرفت. همین همکاریهای نزدیک در سطح دنیا بود که باعث شد تفکرات خلق و آفرینش ایجاد شده و این برند، تحولاتی را شاهد باشد که شاید کمتر کسی در زمان ورود دوو به ایران (1386) به آن فکر میکرد.
سمفونی ششم : شان ایرانی، تجربه جهانی
بینش تولید محصول، فراتر از صرف تحقیق و توسعه داخلی است و برای این که بتوانیم نیاز مصرف کننده ایرانی را پاسخگو باشیم، باید تفکر طراحی ایرانی را در تراز جهانی پیاده سازی کنیم. در این مسیر، تیم تحقیق و توسعه دوو تصمیم گرفت که در سطح تراز جهانی استاندارد عمل کرده و شانه به شانه برندهای دیگری باشد که در سطح دنیا عمل میکنند، قرار گیرد. از جمله دستاوردهایی که در این گام روی داد می توان به طراحی و توسعه محصول در سطح جهان اشاره نمود و در نهایت تیم دوو در این گام موفق به استاندارد سازی محصولات در سبک و سیاق جهانی شد.
سمفونی ششم : شان ایرانی، تجربه جهانی
بینش تولید محصول، فراتر از صرف تحقیق و توسعه داخلی است و برای این که بتوانیم نیاز مصرف کننده ایرانی را پاسخگو باشیم، باید تفکر طراحی ایرانی را در تراز جهانی پیاده سازی کنیم. در این مسیر، تیم تحقیق و توسعه دوو تصمیم گرفت که در سطح تراز جهانی استاندارد عمل کرده و شانه به شانه برندهای دیگری باشد که در سطح دنیا عمل میکنند، قرار گیرد. از جمله دستاوردهایی که در این گام روی داد می توان به طراحی و توسعه محصول در سطح جهان اشاره نمود و در نهایت تیم دوو در این گام موفق به استاندارد سازی محصولات در سبک و سیاق جهانی شد.
سمفونی هفتم : جهان با دووست
مصرف کننده ایرانی، لایق استفاده از بهترین لوازم خانگی در سطح جهان و متناسب با سبک زندگی خود است. این مهم دوو را مکلف به دریافت استاندارد CE اروپا کرد و ما در این راه ضمن دستیابی به پلتفرم تست محصولات به صورت مستقل، توانستیم با وجود ایجاد یک اکوسیستم قابل ارائه به صورت مداوم، بدون وقفه و با پشتیبانی مناسب به عنوان تکیه گاهی برای مصرف کننده محصولات شناخته شویم. در واقع ما در این مرحله توانستیم به عنوان خاستگاه تولید لوازم خانگی در ایران شناخته شویم که محصولاتی دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده را تولید میکند.
سمفونی هشتم : کمربند طراحی جهان
توان تولید در قواره استاندارد جهانی، نهایت خواسته تیم دوو نبوده و رسیدن به این خاستگاه به عنوان یکی از چشم اندازهای این برند شناخته میشده است. ما در طی سالها تلاش و پشتکار به دنبال آن بودهایم که به عنوان خاستگاهی در زمینه طراحی لوازم خانگی تبدیل شویم. این مهم در سال 1398 روی داده و علاوه بر ایجاد خاستگاه طراحی و تولید لوازم خانگی در گروه صنعتی انتخاب، تمام توان تولیدی به کار گرفته شد تا محصولاتی در کلاس جهانی و مطابق با نیاز مصرف کننده ایرانی تولید شده و به بازار عرضه شود.
زمانی که یک برند به خاستگاهی تبدیل می شود که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی فعالیت میکند، کشورهای دیگر نیز برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت در زمینههای مختلف، تشویق به همکاری با برند میشوند. دوو، در سال های گذشته با وجود پتانسیل بالا، در زمینه های طراحی، انتقال تکنولوژی و به اشتراک گذاری دانش، با تایید تیم ایرانی R&D در حال همکاری با کشورهایی از جمله کره، ایتالیا، ترکیه و امارات است.
سمفونی هشتم : کمربند طراحی جهان
توان تولید در قواره استاندارد جهانی، نهایت خواسته تیم دوو نبوده و رسیدن به این خاستگاه به عنوان یکی از چشم اندازهای این برند شناخته میشده است. ما در طی سالها تلاش و پشتکار به دنبال آن بودهایم که به عنوان خاستگاهی در زمینه طراحی لوازم خانگی تبدیل شویم. این مهم در سال 1398 روی داده و علاوه بر ایجاد خاستگاه طراحی و تولید لوازم خانگی در گروه صنعتی انتخاب، تمام توان تولیدی به کار گرفته شد تا محصولاتی در کلاس جهانی و مطابق با نیاز مصرف کننده ایرانی تولید شده و به بازار عرضه شود.
زمانی که یک برند به خاستگاهی تبدیل می شود که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی فعالیت میکند، کشورهای دیگر نیز برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت در زمینههای مختلف، تشویق به همکاری با برند میشوند. دوو، در سال های گذشته با وجود پتانسیل بالا، در زمینه های طراحی، انتقال تکنولوژی و به اشتراک گذاری دانش، با تایید تیم ایرانی R&D در حال همکاری با کشورهایی از جمله کره، ایتالیا، ترکیه و امارات است.
سمفونی نهم : یک دووست، یک تکیه گاه
داستان توسعه دوو، با تمام فراز و نشیب هایی که داشته، تا به امروز نشان دهنده توان تیم ایرانی متشکل از نخبگان و همکاری همه جانبه کارآفرینان بوده است. از سال 1400 تا به امروز، اکوسیستم بومیسازی شده طراحی و تولید لوازم خانگی که پایههای خود را با انتقال تکنولوژی از دوو کره به دست آورده است، هنوز به دوران رشد و شکوفایی مورد انتظار نرسیده و در این راه، تمامی تیم تحقیق و توسعه با نهایت تلاش خود در حال گام برداشتن در این مسیر هستند. در این جایگاه، تیم R&D دوو امیدوار است که بتواند با همکاری نخبگان برتر ایرانی، تفکر طراحی و تولید خود را به صورت بین المللی ادامه دهد. در جایگاه امروز ما، بسیاری از نخبگان برای آن که در سطح جهان بدرخشند به جای مهاجرت و به امید ساخت بینشی جهانی در ایران و ایجاد موج ایرانی گرایی در قلب ایران به فعالیت خود مشغولند.
دوو در گام نهم از آفرینش خود در جایگاهی قرار دارد که تیم های مختلف از کشورهایی نظیر کره، ایتالیا، ترکیه و امارات با مجوز تیم R&D ایرانی، در زمینه توسعه محصولات دوو در حال همکاری با تیم ایرانی هستند. این افتخار را مدیون نخبگان و کارآفرینان ایرانی هستیم که در طول نه گام آفرینش دوو، پیشرفتی را ایجاد کردند که دوو به یک برند جهانی تبدیل شود.
با تکیه بر تکنولوژی جهانی
به احترام آرمان پارسی
به افتخار دیزاین ایرانی
چون این دووست